Yanosik proponuje nowe rozwiązanie – bilety autostradowe

Od 1 grudnia ubiegłego roku kierowców samochodów osobowych obowiązuje system e-TOLL na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4. Obowiązek opłacania przejazdów w tradycyjnych punktach poboru opłat na autostradach zniknął, a zastąpił go nowy, elektroniczny system e-TOLL, który wzbudził wśród kierowców niemałe emocje. W odpowiedzi na potrzeby zmotoryzowanych, twórcy Yanosika właśnie wprowadzili nową opcję w swojej aplikacji, która umożliwia jej użytkownikom wygodne opłacenie przejazdu odcinkami dróg objętych e-TOLLem. Jak to działa?

Płatności za bramki w Yanosiku

Od 1 grudnia 2021 roku kierowców samochodów osobowych obowiązuje system e-TOLL, który zastąpił swojego starszego brata – viaTOLL. Skutkiem tego z autostrad A2 i A4 zniknęły bramki poboru opłat za przejazdy. Od dnia uruchomienia e-TOLL dla aut osobowych, kierowcy są zobowiązani do regulowania należności przez narzędzia obsługujące nowy system.

Powstało kilka rozwiązań regulowania płatności za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad, w tym również rządowa aplikacja. Jednak opinie użytkowników, którzy z nich korzystali, były negatywne i nie spotkały się z aprobatą w środowisku zmotoryzowanych.

O ile zawodowi kierowcy ciężarówek, których e-TOLL dotyczy od czerwca 2021 roku, nie mają z tym większych problemów, bo korzystają w głównej mierze z dedykowanych urządzeń ZSL i OBU, o tyle kierowcy osobówek zaczęli szukać rozwiązania na miarę swoich potrzeb.

Yanosik wyciąga rękę do kierowców

W poszukiwaniach alternatywy dla rządowej aplikacji czy drukowanych biletów, polskich kierowców postanowił wesprzeć Yanosik. W ofercie polskiego systemu dla kierowców znajdują się dedykowane urządzenia obsługujące e-TOLL, współpracujące z aplikacją Y24. Każdy kierowca, czy to samochodu osobowego, czy też ciężarowego, mający urządzenie Yanosika może skorzystać z funkcji e-TOLL bezpłatnie.

E-TOLL działa w urządzeniach Yanosik XS, S-clusive i GTR. Komunikaty kierowane są do użytkownika w formie wizualnej (na urządzeniach z wyświetlaczem) oraz głosowej (Yanosik XS).

Poza sprzętem od Yanosika, każdy zmotoryzowany, który korzysta z aplikacji Yanosik, będzie miał od teraz do dyspozycji nową jej funkcję, umożliwiającą opłacenie przejazdu na płatnych odcinkach autostrad objętych systemem e-TOLL.

Czas na aplikację!

W aplikacji już od jakiegoś czasu funkcjonuje opcja Yanosik Pay, umożliwiająca opłacenie przejazdu odcinkami autostrad, które nie są objęte e-TOLL. Teraz twórcy wprowadzili do swojej aplikacji nowe rozwiązanie – „Bilet autostradowy”.

Wsłuchujemy się w potrzeby kierowców i wychodzimy im naprzeciw. Yanosik od pewnego czasu ma opcję uiszczania opłat za przejazdy autostradami, która powstała we współpracy z Autopay. Jednak opcja ta nie dotyczy przejazdów objętych nowym systemem e-TOLL. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić również i tę możliwość, aby kierowcy, którzy korzystają z Yanosika mieli w nim odpowiedź na wszystkie swoje potrzeby. Nowa opcja nosi nazwę „Bilety autostradowe” i pozwala na szybkie wykupienie elektronicznego biletu umożliwiającego przejazd płatnymi odcinkami autostrad, które są objęte systemem e-TOLL – informuje Patryk Treumann, Yanosik

Nowa funkcja Yanosika dopełnia rozwiązanie stworzone z myślą o kierowcach. Dzięki wprowadzeniu tej opcji, kierowcy nie muszą pobierać dodatkowych aplikacji, ani kupować biletów stacjonarnie. W Yanosiku łatwo zapłacą za przejazd płatnym odcinkiem autostrady objętej systemem e-TOLL.

Jak korzystać z nowej funkcji Yanosika?

Naszym celem było jak największe ułatwienie użytkownikowi zakupu e-biletu autostradowego w aplikacji Yanosik. – informuje Patryk Treumann, Yanosik

Kupno biletu autostradowego w Yanosiku odbywa się wyłącznie w aplikacji. Wystarczy, że kierowca uzupełni informacje dotyczące swojego pojazdu oraz planowanego przejazdu danym odcinkiem autostrady. Co ważne, w innych rozwiązaniach tego typu, kierowcy borykali się z problemem znajomości dokładnego miejsca wjazdu i wyjazdu na płatnych odcinkach autostrad. Yanosik pozwala na wybór faktycznego miejsca wjazdu lub wyjazdu przy pomocy mapy w aplikacji, co jest dużym ułatwieniem dla zmotoryzowanych.

Zadbaliśmy o to, by wszystkie procesy odbywały się bezpośrednio przez Yanosika, co znacznie ułatwi kierowcom poruszanie się po autostradach objętych e-TOLL. Zmotoryzowani mogą wybrać z mapy Yanosika miejsce wjazdu na autostradę lub wyjazdu z niej. Mogą także wygenerować bilet w formacie PDF oraz zwrócić go, jeśli zajdzie taka potrzeba – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Nowa opcja Yanosika jest dostępna w najnowszej wersji dla wszystkich użytkowników, którzy korzystają z aplikacji. Działa na systemach Android, iOS.

Nowa funkcja „Bilety autostradowe” w aplikacji Yanosika dopisuje się do listy narzędzi obsługujących e-TOLL, zajmując wysokie miejsce w rankingu, jako jedna z najwygodniejszych. Oprócz podania kilku podstawowych informacji od użytkownika, nie oczekuje od niego więcej zaangażowania. Czy podbije serca polskich kierowców, którzy będą z niej chętnie korzystać? Z aplikacją każdego miesiąca podróżuje około 2,5 miliona użytkowników i wszystko wskazuje na to, że dzięki nowej funkcji kolejni kierowcy zasilą szeregi fanów Yanosika.

Przypominamy, że za brak aktualnego biletu umożliwiającego przejazd płatnym odcinkiem autostrady objętej systemem e-TOLL grozi kara w wysokości 500 zł dla pojazdów osobowych oraz 1 500 zł dla pojazdów ciężarowych. Wszelkie próby manipulacji, takie jak zasłanianie tablic rejestracyjnych, są również karane wysokimi mandatami.

Trochę ciekawostek

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Polacy rejestrują coraz mniej pojazdów. Nawet firmy są na minusie. Widać spowolnienie w gospodarce
Next post Kierowcy wolą jechać wcześniej na cmentarze niż w czasie Wszystkich Świętych.