Yanosik proponuje nowe rozwiązanie – bilety autostradowe

Od 1 grudnia ubiegłego roku kierowców samochodów osobowych obowiązuje system e-TOLL na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4. Obowiązek opłacania przejazdów w tradycyjnych punktach poboru opłat na autostradach zniknął, a zastąpił go nowy, elektroniczny system e-TOLL, który wzbudził wśród kierowców niemałe emocje. W odpowiedzi na potrzeby zmotoryzowanych, twórcy Yanosika właśnie wprowadzili nową opcję w swojej aplikacji, która umożliwia jej użytkownikom wygodne opłacenie przejazdu odcinkami dróg objętych e-TOLLem. Jak to działa?

Płatności za bramki w Yanosiku

Od 1 grudnia 2021 roku kierowców samochodów osobowych obowiązuje system e-TOLL, który zastąpił swojego starszego brata – viaTOLL. Skutkiem tego z autostrad A2 i A4 zniknęły bramki poboru opłat za przejazdy. Od dnia uruchomienia e-TOLL dla aut osobowych, kierowcy są zobowiązani do regulowania należności przez narzędzia obsługujące nowy system.

Powstało kilka rozwiązań regulowania płatności za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad, w tym również rządowa aplikacja. Jednak opinie użytkowników, którzy z nich korzystali, były negatywne i nie spotkały się z aprobatą w środowisku zmotoryzowanych.

O ile zawodowi kierowcy ciężarówek, których e-TOLL dotyczy od czerwca 2021 roku, nie mają z tym większych problemów, bo korzystają w głównej mierze z dedykowanych urządzeń ZSL i OBU, o tyle kierowcy osobówek zaczęli szukać rozwiązania na miarę swoich potrzeb.

Yanosik wyciąga rękę do kierowców

W poszukiwaniach alternatywy dla rządowej aplikacji czy drukowanych biletów, polskich kierowców postanowił wesprzeć Yanosik. W ofercie polskiego systemu dla kierowców znajdują się dedykowane urządzenia obsługujące e-TOLL, współpracujące z aplikacją Y24. Każdy kierowca, czy to samochodu osobowego, czy też ciężarowego, mający urządzenie Yanosika może skorzystać z funkcji e-TOLL bezpłatnie.

E-TOLL działa w urządzeniach Yanosik XS, S-clusive i GTR. Komunikaty kierowane są do użytkownika w formie wizualnej (na urządzeniach z wyświetlaczem) oraz głosowej (Yanosik XS).

Poza sprzętem od Yanosika, każdy zmotoryzowany, który korzysta z aplikacji Yanosik, będzie miał od teraz do dyspozycji nową jej funkcję, umożliwiającą opłacenie przejazdu na płatnych odcinkach autostrad objętych systemem e-TOLL.

Czas na aplikację!

W aplikacji już od jakiegoś czasu funkcjonuje opcja Yanosik Pay, umożliwiająca opłacenie przejazdu odcinkami autostrad, które nie są objęte e-TOLL. Teraz twórcy wprowadzili do swojej aplikacji nowe rozwiązanie – „Bilet autostradowy”.

Wsłuchujemy się w potrzeby kierowców i wychodzimy im naprzeciw. Yanosik od pewnego czasu ma opcję uiszczania opłat za przejazdy autostradami, która powstała we współpracy z Autopay. Jednak opcja ta nie dotyczy przejazdów objętych nowym systemem e-TOLL. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić również i tę możliwość, aby kierowcy, którzy korzystają z Yanosika mieli w nim odpowiedź na wszystkie swoje potrzeby. Nowa opcja nosi nazwę „Bilety autostradowe” i pozwala na szybkie wykupienie elektronicznego biletu umożliwiającego przejazd płatnymi odcinkami autostrad, które są objęte systemem e-TOLL – informuje Patryk Treumann, Yanosik

Nowa funkcja Yanosika dopełnia rozwiązanie stworzone z myślą o kierowcach. Dzięki wprowadzeniu tej opcji, kierowcy nie muszą pobierać dodatkowych aplikacji, ani kupować biletów stacjonarnie. W Yanosiku łatwo zapłacą za przejazd płatnym odcinkiem autostrady objętej systemem e-TOLL.

Jak korzystać z nowej funkcji Yanosika?

Naszym celem było jak największe ułatwienie użytkownikowi zakupu e-biletu autostradowego w aplikacji Yanosik. – informuje Patryk Treumann, Yanosik

Kupno biletu autostradowego w Yanosiku odbywa się wyłącznie w aplikacji. Wystarczy, że kierowca uzupełni informacje dotyczące swojego pojazdu oraz planowanego przejazdu danym odcinkiem autostrady. Co ważne, w innych rozwiązaniach tego typu, kierowcy borykali się z problemem znajomości dokładnego miejsca wjazdu i wyjazdu na płatnych odcinkach autostrad. Yanosik pozwala na wybór faktycznego miejsca wjazdu lub wyjazdu przy pomocy mapy w aplikacji, co jest dużym ułatwieniem dla zmotoryzowanych.

Zadbaliśmy o to, by wszystkie procesy odbywały się bezpośrednio przez Yanosika, co znacznie ułatwi kierowcom poruszanie się po autostradach objętych e-TOLL. Zmotoryzowani mogą wybrać z mapy Yanosika miejsce wjazdu na autostradę lub wyjazdu z niej. Mogą także wygenerować bilet w formacie PDF oraz zwrócić go, jeśli zajdzie taka potrzeba – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Nowa opcja Yanosika jest dostępna w najnowszej wersji dla wszystkich użytkowników, którzy korzystają z aplikacji. Działa na systemach Android, iOS.

Nowa funkcja „Bilety autostradowe” w aplikacji Yanosika dopisuje się do listy narzędzi obsługujących e-TOLL, zajmując wysokie miejsce w rankingu, jako jedna z najwygodniejszych. Oprócz podania kilku podstawowych informacji od użytkownika, nie oczekuje od niego więcej zaangażowania. Czy podbije serca polskich kierowców, którzy będą z niej chętnie korzystać? Z aplikacją każdego miesiąca podróżuje około 2,5 miliona użytkowników i wszystko wskazuje na to, że dzięki nowej funkcji kolejni kierowcy zasilą szeregi fanów Yanosika.

Przypominamy, że za brak aktualnego biletu umożliwiającego przejazd płatnym odcinkiem autostrady objętej systemem e-TOLL grozi kara w wysokości 500 zł dla pojazdów osobowych oraz 1 500 zł dla pojazdów ciężarowych. Wszelkie próby manipulacji, takie jak zasłanianie tablic rejestracyjnych, są również karane wysokimi mandatami.

Trochę ciekawostek

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Polacy rejestrują coraz mniej pojazdów. Nawet firmy są na minusie. Widać spowolnienie w gospodarce
Next post Kierowcy wolą jechać wcześniej na cmentarze niż w czasie Wszystkich Świętych.