Tablice rejestracyjne widoczne w nocy? To możliwe!

Przypuśćmy, że kierowca zakupił swój pierwszy wideorejestrator i zamontował go w samochodzie. Po kilku dniach i kilkudziesięciu kilometrach jazdy obejrzał nagrane filmy. Te nagrane za dnia były wyraźne i pełne szczegółów, ale nocne niestety już nie. Na nocnych nagraniach jakość i szczegółowość obrazu okazała się wyraźnie słabsza, co uniemożliwiało odczytanie najistotniejszych danych – numerów z tablic rejestracyjnych. Dlaczego tak się stało? Kamera nie posiadała funkcji HDR.

Czym jest HDR?

HDR to skrót od angielskiego wyrażenia High Dynamic Range i oznacza: szeroki zakres dynamiki. Funkcja ta dotyczy niemal wszystkich urządzeń, które nagrywają lub odtwarzają obraz. W przypadku kamer samochodowych pojęcie to ma jednak kluczowe znaczenie. Wideorejestrator wyposażony w HDR jest w stanie nagrywać obraz o dużej różnicy pomiędzy ciemnymi i jasnymi tonami, wszystkie pośrednie tony są w nim precyzyjnie ujednolicone. Co to oznacza w praktyce? Nagrane kolory są żywsze, a detale bardziej wyraźne i czytelne.

Po co HDR w kamerze samochodowej?

Kierowca, montujący wideorejestrator w swoim samochodzie, ma nadzieję, że otrzymane nagrania będą jak najlepszej jakości. Warunki oświetleniowe, w jakich pracują te urządzenia stanowią jednak dla nich prawdziwe wyzwanie. Kamera samochodowa pracuje zarówno za dnia, gdy świeci mocne słońce, jak i w nocy, gdy reflektory innych samochodów świecą wprost w obiektyw.

Aby poprawić jakość nagrywanego obrazu, producenci wyposażają kamery w HDR. Wideorejestrator z taką funkcją może bardzo dokładnie i wyraźnie uchwycić wszelkie szczegóły, jak np. numery rejestracyjne samochodów, a te, jak wiadomo, są niezbędne do identyfikacji sprawcy wypadku lub stłuczki.

Ile trzeba zapłacić za HDR?

Jeszcze do niedawna za HDR w wideorejestratorze trzeba było sporo zapłacić. Do prawidłowego działania funkcja ta potrzebuje bowiem wysokiej klasy procesora, dużą ilość pamięci operacyjnej i dobry przetwornik obrazu. Obecnie na rynku są jednak dostępne kamery z HDR, z które zapłacimy mniej. Przykładem takiego urządzenia jest np. Mio MiVue C545. To pierwszy rejestrator z HDR w tak niskiej cenie. Model ten posiada rzeczywisty kąt widzenia 140O, obiektyw F1.8, czujnik przeciążeń G-Sensor oraz pasywny tryb parkingowy oraz nagrywa z prędkością 60 kl./s. Cena za to wszystko wynosi jedynie 399 zł.

Inną kamerą wyposażoną w funkcję HDR jest Mio MiVue C580. Oprócz tego model ten jest wyposażony w sensor optyczny Sony STARVIS CMOS, który zapewnia doskonałą jakość nagrań o wysokim kontraście. MiVue C580 posiada także wbudowany GPS, dzięki  czemu wysyła ostrzeżenia o najbliższych fotoradarach. Dzięki wbudowanego trybowi parkingowemu podtrzymywanemu w stanie gotowości przez wewnętrzną baterię wideorejestrator automatycznie rozpoczyna nagrywanie, gdy wykryje drgania lub ruch podczas postoju. Za tę kamerę zapłacimy 549 zł.

Funkcję HDR znajdziemy także w Mio MiVue 848. Model ten jest wyposażony wysokiej jakości sensor optyczny STARVIS CMOS. Posiada duży i czytelny wyświetlacz o przekątnej 2,7″. Dzięki wbudowanemu modułowi GPS, który na bieżąco weryfikuje położenie auta, kamera przy pomocy alertu dźwiękowego i świetlnego poinformuje kierowcę o odcinkowym pomiarze prędkości. Dodatkowo, za pomocą smartfona, można pobierać i aktualizować oprogramowanie i dane fotoradarów bez konieczności wyjmowania karty pamięci. Mio MiVue 848 kosztuje 799 zł.

Kamerą z HDR, na którą szczególnie warto zwrócić uwagę, jest Mio MiVue 886, nagrywająca obraz w rozdzielczość 4K UHD. Wideorejestrator ten posiada sensor 1/1.8,  rzeczywisty kąt widzenia wynoszący aż 160O, 3 tryby parkingowe oraz autorskie rozwiązanie Mio Night Vision Ultra, dla doskonałej jakości nagrań nocnych. Cena tej kamery to 1099 zł.

MiTAC International Corp. zostało założone w 1982 roku i rozpoczęło swoją działalność w Hsinchu Science Park (HCSP), na Tajwanie. Od tej pory MiTAC rozwinęło się w międzynarodową organizację, która oferuje usługi z następujących dziedzin: produkcja systemów elektronicznych (ESM), zintegrowane zarządzanie rozwojem i produkcją (JDM), produkcja sprzętu dla firm zewnętrznych (ODM) oraz produkcja urządzeń dla marek własnych (OEM i OPM).

MiTAC posiada także takie globalne marki jak Mio, Magellan, Navman oraz TYAN, zajmuje się również dystrybucją urządzeń GPS oraz serwerów na całym świecie. Firma tworzy też rozwiązania i produkty dla technologii „chmury”. Przedstawicielstwa MiTAC znajdują się na całym świecie, a firma zatrudnia obecnie 9000 pracowników w skali globalnej. Bogate doświadczenie MiTAC umożliwia dostarczanie produktów i usług dopasowanych dokładnie do potrzeb jej klientów.

Trochę ciekawostek

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Nie tylko check engine. Które kontrolki w samochodzie zwiastują problemy?
Next post Nawet 30 tys. etykiet do produkcji jednego samochodu! Rola oznakowania w branży automotive