Tablice rejestracyjne widoczne w nocy? To możliwe!

Przypuśćmy, że kierowca zakupił swój pierwszy wideorejestrator i zamontował go w samochodzie. Po kilku dniach i kilkudziesięciu kilometrach jazdy obejrzał nagrane filmy. Te nagrane za dnia były wyraźne i pełne szczegółów, ale nocne niestety już nie. Na nocnych nagraniach jakość i szczegółowość obrazu okazała się wyraźnie słabsza, co uniemożliwiało odczytanie najistotniejszych danych – numerów z tablic rejestracyjnych. Dlaczego tak się stało? Kamera nie posiadała funkcji HDR.

Czym jest HDR?

HDR to skrót od angielskiego wyrażenia High Dynamic Range i oznacza: szeroki zakres dynamiki. Funkcja ta dotyczy niemal wszystkich urządzeń, które nagrywają lub odtwarzają obraz. W przypadku kamer samochodowych pojęcie to ma jednak kluczowe znaczenie. Wideorejestrator wyposażony w HDR jest w stanie nagrywać obraz o dużej różnicy pomiędzy ciemnymi i jasnymi tonami, wszystkie pośrednie tony są w nim precyzyjnie ujednolicone. Co to oznacza w praktyce? Nagrane kolory są żywsze, a detale bardziej wyraźne i czytelne.

Po co HDR w kamerze samochodowej?

Kierowca, montujący wideorejestrator w swoim samochodzie, ma nadzieję, że otrzymane nagrania będą jak najlepszej jakości. Warunki oświetleniowe, w jakich pracują te urządzenia stanowią jednak dla nich prawdziwe wyzwanie. Kamera samochodowa pracuje zarówno za dnia, gdy świeci mocne słońce, jak i w nocy, gdy reflektory innych samochodów świecą wprost w obiektyw.

Aby poprawić jakość nagrywanego obrazu, producenci wyposażają kamery w HDR. Wideorejestrator z taką funkcją może bardzo dokładnie i wyraźnie uchwycić wszelkie szczegóły, jak np. numery rejestracyjne samochodów, a te, jak wiadomo, są niezbędne do identyfikacji sprawcy wypadku lub stłuczki.

Ile trzeba zapłacić za HDR?

Jeszcze do niedawna za HDR w wideorejestratorze trzeba było sporo zapłacić. Do prawidłowego działania funkcja ta potrzebuje bowiem wysokiej klasy procesora, dużą ilość pamięci operacyjnej i dobry przetwornik obrazu. Obecnie na rynku są jednak dostępne kamery z HDR, z które zapłacimy mniej. Przykładem takiego urządzenia jest np. Mio MiVue C545. To pierwszy rejestrator z HDR w tak niskiej cenie. Model ten posiada rzeczywisty kąt widzenia 140O, obiektyw F1.8, czujnik przeciążeń G-Sensor oraz pasywny tryb parkingowy oraz nagrywa z prędkością 60 kl./s. Cena za to wszystko wynosi jedynie 399 zł.

Inną kamerą wyposażoną w funkcję HDR jest Mio MiVue C580. Oprócz tego model ten jest wyposażony w sensor optyczny Sony STARVIS CMOS, który zapewnia doskonałą jakość nagrań o wysokim kontraście. MiVue C580 posiada także wbudowany GPS, dzięki  czemu wysyła ostrzeżenia o najbliższych fotoradarach. Dzięki wbudowanego trybowi parkingowemu podtrzymywanemu w stanie gotowości przez wewnętrzną baterię wideorejestrator automatycznie rozpoczyna nagrywanie, gdy wykryje drgania lub ruch podczas postoju. Za tę kamerę zapłacimy 549 zł.

Funkcję HDR znajdziemy także w Mio MiVue 848. Model ten jest wyposażony wysokiej jakości sensor optyczny STARVIS CMOS. Posiada duży i czytelny wyświetlacz o przekątnej 2,7″. Dzięki wbudowanemu modułowi GPS, który na bieżąco weryfikuje położenie auta, kamera przy pomocy alertu dźwiękowego i świetlnego poinformuje kierowcę o odcinkowym pomiarze prędkości. Dodatkowo, za pomocą smartfona, można pobierać i aktualizować oprogramowanie i dane fotoradarów bez konieczności wyjmowania karty pamięci. Mio MiVue 848 kosztuje 799 zł.

Kamerą z HDR, na którą szczególnie warto zwrócić uwagę, jest Mio MiVue 886, nagrywająca obraz w rozdzielczość 4K UHD. Wideorejestrator ten posiada sensor 1/1.8,  rzeczywisty kąt widzenia wynoszący aż 160O, 3 tryby parkingowe oraz autorskie rozwiązanie Mio Night Vision Ultra, dla doskonałej jakości nagrań nocnych. Cena tej kamery to 1099 zł.

MiTAC International Corp. zostało założone w 1982 roku i rozpoczęło swoją działalność w Hsinchu Science Park (HCSP), na Tajwanie. Od tej pory MiTAC rozwinęło się w międzynarodową organizację, która oferuje usługi z następujących dziedzin: produkcja systemów elektronicznych (ESM), zintegrowane zarządzanie rozwojem i produkcją (JDM), produkcja sprzętu dla firm zewnętrznych (ODM) oraz produkcja urządzeń dla marek własnych (OEM i OPM).

MiTAC posiada także takie globalne marki jak Mio, Magellan, Navman oraz TYAN, zajmuje się również dystrybucją urządzeń GPS oraz serwerów na całym świecie. Firma tworzy też rozwiązania i produkty dla technologii „chmury”. Przedstawicielstwa MiTAC znajdują się na całym świecie, a firma zatrudnia obecnie 9000 pracowników w skali globalnej. Bogate doświadczenie MiTAC umożliwia dostarczanie produktów i usług dopasowanych dokładnie do potrzeb jej klientów.

Trochę ciekawostek

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Nie tylko check engine. Które kontrolki w samochodzie zwiastują problemy?
Next post Nawet 30 tys. etykiet do produkcji jednego samochodu! Rola oznakowania w branży automotive