JAK ODNIEŚĆ SUKCES W BRANŻY FLOTOWEJ?

Polska firma Nivette Fleet Management, jedna z najdłużej i najprężniej działających na polskim rynku długoterminowego wynajmu samochodów, ma już 20 lat doświadczenia. Jest niemal równolatką całej branży w Polsce, uczestniczyła w każdym etapie jej rozwoju i odnosi duże sukcesy, mimo kolejnych kryzysów gospodarczych. Jako Grupa NFM działa niezależnie, bez kapitałowego udziału sektora bankowego. Stawia na najwyższy poziom obsługi w całym obszarze mobilności dzięki maksymalnemu zintegrowaniu z klientem i indywidualnym rozwiązaniom szytym na miarę. Elastyczne i profesjonalne zarządzanie przynosi firmie regularne wzrosty od rozpoczęcia działalności w 2002 roku, a ostatnie 10 lat to aż czterokrotne zwiększenie przychodów Grupy NFM, które zmierzają obecnie do poziomu 200 mln zł. Okazuje się, że nie trzeba być największym, by być bezkonkurencyjnym w swojej dziedzinie, w rywalizacji z dużymi, zagranicznymi podmiotami umiejętnie wykorzystując mocne strony, szczególnie wartościowe w niepewnych czasach. W najbliższych planach Grupy NFM jest ewolucja z firmy zarządzającej flotą w kierunku zarządzania szeroko pojętą mobilnością swoich klientów.

Mobilność to jedno z kluczowych słów dzisiejszego biznesu oraz – przede wszystkim – biznesu przyszłościmówi Marcin Nivette, prezes Grupy NFM. – Elektryfikacja flot, ograniczona dostępność aut i ich części, wzrost kosztów utrzymania i eksploatacji, nowości legislacyjne – to bieżące wyzwania, przed którymi stoją menadżerowie zarządzający firmami. Do tego zmiany energetyczne, technologiczne i społeczne sprawiają, że ewoluuje model przemieszczania się i podróżowania. Zmieniają się także oczekiwania samych użytkowników. Firmy będą musiały przyjąć nowy model zapewniania mobilności swoim pracownikom. Grupa NFM chce uczestniczyć w tych zmianach, przeprowadzając klientów przez tę transformację i im doradzając. Naszym celem jest wspieranie firm w osiąganiu ich celów poprzez dostarczanie usług mobilności dostosowanych do zmieniającego się otoczenia, czyli ekologicznych, zoptymalizowanych kosztowo i wspartych nowoczesnymi systemami informatycznymi, które maksymalnie ułatwiają zarządzanie flotą samochodową, a użytkownikom aut zapewniają intuicyjne w obsłudze aplikacje full service. Nowoczesna flota firmowa powinna też uwzględniać tzw. corporate carsharing i na tym polu może być atrakcyjnym benefitem dla pracownika, zwłaszcza z młodego pokolenia, które częściej wybiera rozwiązania prośrodowiskowe. Doświadczenie, kompetencje, kompleksowość usług i elastyczność dają Grupie NFM przewagę i pozwalają zostać partnerem i przewodnikiem dla firm w całym obszarze nowoczesnej mobilności.

Grupa NFM i początki branży

Grupę NFM reprezentują marki: Nivette Fleet Management – działająca na polskim rynku długoterminowego wynajmu aut i zarządzania flotą, oraz Hertz – światowy lider w wynajmie samochodów, którego wyłącznym przedstawicielem w Polsce jest NFM. W portfolio grupy są też marki Dollar, Thrifty i Firefly, uzupełniające działalność wynajmu krótkoterminowego w Polsce.

NFM jest w pełni polską firmą, ze 100% polskiego kapitału. Jako Grupa NFM dysponuje flotą blisko 7 tysięcy aut. Posiadając rozległą sieć sprzedaży, obsługuje wszystkie marki pojazdów dzięki ponad 600 punktom serwisowym na terenie całej Polski.

Firma Nivette Fleet Management rozpoczęła działalność w 2002 roku. Impulsem do jej założenia była potrzeba rynku – firmy zachodnie wchodząc na polski rynek poszukiwały podobnych rozwiązań wynajmu samochodów, jakie funkcjonowały już na Zachodzie. NFM była jedną z pierwszych firm, które wdrożyły na polski rynek usługę Full Service Leasingu i tym samym zapoczątkowały istnienie branży wynajmu długoterminowego. Po roku do nowo rozwijającej się branży dołączyły największe zagraniczne firmy.

Pierwszym wynajętym przez NFM samochodem był zielony Opel Vectra dla spółki Amplico Life, która pozostała klientem firmy do dzisiaj i już jako MetLife jest jednym z głównych partnerów biznesowych grupy NFM, obok Jeronimo Martins Polska, Żabki, Mostostalu, Berlin-Chemie czy Ulma Construccion.

Co się liczy w branży flotowej? Mocne strony grupy NFM

Tym, co wyróżnia Nivette Fleet Management spośród konkurencji jest indywidualne podejście do każdego klienta, niezależnie od jego wielkości – od największych korporacji, które oczekują zapewnienia i zarządzania flotą liczoną w setkach, przez średnie przedsiębiorstwa z kilkunastoma samochodami, do małych firm, które potrzebują tylko jednego auta.

Od początku głównym motorem działań firmy Nivette Fleet Management była odpowiedź na pytanie, jak to zrobić, by klient dostawał tylko jedną fakturę raz w miesiącu – mówi Marcin Nivette. – Dlatego rozwój firmy bazuje nieustająco na tym, by jak najlepiej zrozumieć potrzeby klienta, poznać wszystkie jego problemy, przeanalizować i zaproponować najlepsze, kompletne, indywidualne rozwiązanie. Kolejny krok to otoczenie klienta pełną opieką tak, by odciążyć go zupełnie ze spraw związanych z zarządzaniem flotą i maksymalnie ułatwić życie z samochodem służbowym. Myślę, że u podstaw naszej mocnej pozycji w branży leży elastyczność, kompleksowość usług, wiedza i głęboka znajomość lokalnego rynku oraz ciągłe doskonalenie się w obniżaniu całkowitych kosztów posiadania floty, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości obsługi. Każdy tak mówi? Być może, ale NFM to robi!

Mocno zorientowany na klienta model działania ułatwia fakt, że NFM jest średniej wielkości polskim przedsiębiorstwem, nieobciążonym wielopoziomowymi, międzynarodowymi strukturami i sztywnymi procedurami narzuconymi odgórnie przez centralę. NFM potrafi przekuć te uwarunkowania w przewagi konkurencyjne. Decyzje i działania podejmowane są szybko i niezależnie, a 20 lat funkcjonowania na rynku owocuje szeroką siecią zaufanych kontrahentów, co zapewnia rabaty i najlepsze warunki współpracy m.in. u producentów i dealerów samochodowych, w autoryzowanych serwisach, warsztatach blacharskich, oponiarskich czy koncernach paliwowych.

Bardzo mocną stroną grupy NFM są własne systemy informatyczne służące do pełnego zarządzania flotą. Firma postawiła na ich rozwój niemal od początku swojego istnienia. Cały proces zarządzania jest uporządkowany i zintegrowany, systemy zapewniają pełną kontrolę kosztów, raportowanie dopasowane do wymagań klienta, specjalne moduły pod konkretne potrzeby, szybkie ofertowanie. Oprócz systemu kompleksowego zarządzania wszystkimi procesami flotowymi, w tym cyfrowym przekazaniem i zwrotem pojazdów, aplikacja mobilna iNFM ułatwia bezproblemowo umówić się na wymianę opon czy serwis lub zgłosić szkodę. System gwarantuje pełną wygodę menadżerom floty oraz użytkownikom aut.

Siłą grupy jest najszersze w branży spectrum działania, które pozwala odpowiedzieć szybko na niemal każdą potrzebę klienta związaną z mobilnością. Ewenementem na rynku jest połączenie doskonale funkcjonującego wynajmu długoterminowego z wynajmem krótkoterminowym o zasięgu globalnym. Taką opcję zapewnia marka Hertz, która dołączyła do Grupy NFM w 2013 roku i doskonale uzupełniła jej ofertę. Dzięki temu menadżerowie firm nie tylko dysponują stałą flotą samochodową do codziennego prowadzenia biznesu, ale także mogą liczyć na auto zastępcze w razie nagłej naprawy, szybki wynajem auta wprost z lotniska w podróży zagranicznej lub krajowej, specjalne usługi lotniskowe dla VIP-ów, a także tzw. samochody przedkontraktowe.

Firma w świetnej kondycji, bez „kryzysowej” zadyszki – wyniki i osiągnięcia 2022

Wykorzystywanie własnych mocnych stron i szans rynkowych, rozumienie potrzeb klienta, oraz rozwijanie przewag konkurencyjnych z myślą o przyszłości mobilności przynosi efekty. Nivette Fleet Management notuje regularne wzrosty, wykorzystując intensywny rozwój całego rynku CFM (Car Fleet Management). W ciągu ostatnich 10 lat Grupa NFM zwiększyła czterokrotnie przychody ze sprzedaży i zbliża się do 200 mln zł obrotu. Jej dynamiczny rozwój jest doceniany przez otoczenie biznesowe, czego wyrazem są przyznawane niemal rokrocznie nagrody potwierdzające kondycję firmy. Nakłady na inwestycje utrzymywane są na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych. Biznes jest mocno kapitałochłonny, wymaga ciągłego odnawiania floty samochodowej, co jest przy obecnej sytuacji na świecie znacząco utrudnione, jednak nawet w czasie kryzysu NFM udało się zwiększyć stan swojej floty.

Firma inwestuje również w auta elektryczne oraz hybrydowe, realizując swoje cele strategiczne w zakresie ochrony środowiska, jednocześnie wspierając klientów w działaniach prośrodowiskowych. Największym kontraktem 2022 było dla NFM wydanie 500 aut hybrydowych dla Żabki, a dwa lata wcześniej temu samemu klientowi firma przekazała elektryczne samochody dostawcze, co w tamtym czasie było największym wydaniem elektryków w Polsce.

Plany i założenia na 2023

Długofalowe plany grupy NFM to ewolucja w kierunku zarządzania szeroko pojętą mobilnością. By tego dokonać, w założeniach firmy na najbliższy czas jest: automatyzacja całego procesu zarządzania flotą, tak by był realizowany w pełni online, rozwój elektromobilności i tzw. corparate carsharing, wzrost wielkości floty oraz dalsze doskonalenie usług poprzez oferowanie nowatorskich rozwiązań, w różnych formach wynajmu, mając na uwadze dalszą optymalizację kosztów flotowych, a także doprowadzenie do perfekcji opieki nad klientem.

Pandemia Covid, a później wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny przyczyniły się do znacznego przyspieszenia transformacji branży automotive – mówi Marcin Nivette. – Regulacje unijne dotyczące emisji CO2, wzrost kosztów produkcji, samochód jako dobro luksusowe, inflacja, spowolnienie gospodarze – to są wyzwania, z którymi musimy się zmierzyć. Wyzwania, a zarazem szanse. Na tej transformacji skorzystają tylko firmy o solidnych fundamentach, które potrafią szybko adaptować się do zmian. Grupa NFM posiada te cechy i umiejętności.

Trochę ciekawostek

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post SEAT S.A. podsumowuje 2022 rok i odnotowuje znakomite wyniki sprzedażowe marki CUPRA. Do klientów dostarczono o 93% więcej pojazdów niż rok wcześniej
Next post Bijące serce Lamborghini – historia V12