SEAT S.A. podsumowuje 2022 rok i odnotowuje znakomite wyniki sprzedażowe marki CUPRA. Do klientów dostarczono o 93% więcej pojazdów niż rok wcześniej

Marka CUPRA w 2022 roku osiągnęła najwyższe wyniki sprzedażowe w swojej historii, dostarczając do klientów ponad 150 000 pojazdów. Stała się tym samym najszybciej rozwijającą się marką samochodową w Europie. Sytuacja rynkowa związana z brakiem półprzewodników odbiła się na wynikach sprzedażowych marki SEAT, która dostarczyła klientom 385 600 pojazdów, co stanowi spadek o 18,1% względem poprzedniego roku.

CUPRA kontynuuje dobrą passę na rynku motoryzacyjnym. W 2022 r. do klientów dostarczono 152 900 egzemplarzy samochodów, co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 92,7% (w 2021 r. dostarczono 79 300 pojazdów). Wyniki przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej firmy w kolejnym trudnym roku spowodowanym brakiem półprzewodników oraz innych niezbędnych komponentów. Firma SEAT S.A. zamknęła rok 2022 z wynikiem dostarczonych 385 600 pojazdów, co stanowi spadek o 18,1% w stosunku do 2021 r. (470 500).

– Rok 2022 okazał się nieprzewidywalny, ale z pewnością wykorzystaliśmy go najlepiej jak mogliśmy. CUPRA ugruntowała swoją pozycję na rynku i stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Imponujące wyniki sprzedażowe dowodzą, że popyt na CUPRĘ i jej zelektryfikowane pojazdy trwa w najlepsze — stwierdził Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA. – W obliczu nieustających problemów związanych z brakiem półprzewodników i innych części samochodowych podjęliśmy strategiczną decyzję o nadaniu priorytetu produkcji modeli CUPRY. Oczywiście wpłynęło to na liczbę dostarczonych przez nas pojazdów SEAT-a, było jednak niezbędne do zapewnienia długoterminowej stabilności całej firmie SEAT S.A. – dodał Griffiths.

Sprzedaż samochodów producenta w Europie i na świecie

Wiodącym rynkiem dla firmy SEAT S.A. wciąż są Niemcy, gdzie sprzedano 105 300 pojazdów. Stanowi to wzrost o 1,2% w stosunku do ubiegłego roku (104 100). Na drugim miejscu znajduje się Hiszpania z 62 900 sprzedanymi samochodami (spadek o 23,1% względem 2021 r. – 81 800), a następnie Wielka Brytania z 36 600 sprzedanymi pojazdami (spadek o 27,9% w porównaniu do 2021 r. – 50 700). Włochy z 25 300 dostarczonymi do klientów pojazdami (spadek o 8,6% względem ubiegłego roku – 27 600), wyprzedziły Francję, gdzie sprzedano 21 500 samochodów (spadek o 31,1% w porównaniu do 2021 r. – 31 200). Wzrosła natomiast sprzedaż modeli marek SEAT i CUPRA w Portugalii – odnotowano 7800 dostarczonych samochodów, o 7,6% więcej w porównaniu do zeszłego roku.

CUPRA Formentor i SEAT Arona wciąż najpopularniejszymi modelami hiszpańskich marek

W 2022 roku marka CUPRA weszła na rynek australijski i otworzyła nowe salony w Lizbonie, Rotterdamie i Sydney. W 2023 roku planowane jest rozszerzenie sieci CUPRA Garage o nowe salony w Berlinie, Madrycie i Paryżu.

Wyniki sprzedażowe wskazują, że, podobnie jak w 2021 roku, najchętniej kupowanym samochodem marki CUPRA jest Formentor. W 2022 r. sprzedano go w liczbie 97 600 egzemplarzy, co stanowi 63,8% sprzedaży marki oraz ponad ¼ wyników całościowych firmy SEAT S.A. CUPRA Born po pierwszym pełnym roku obecności na rynku zanotowała sprzedaż na poziomie 31 400 sztuk. To drugi najpopularniejszy model tej marki, która od momentu powstania w 2018 roku sprzedała już blisko 300 000 pojazdów.

Kluczowymi rynkami europejskimi dla marki CUPRA pozostają Niemcy (58 400 sprzedanych pojazdów, o 89,9% więcej niż w 2021 r.), Wielka Brytania (14 400 samochodów – wzrost sprzedaży o 87,4%), Hiszpania (13 600 pojazdów – wzrost o 23,9%), Włochy (11 300 samochodów – wzrost o 83,9%), Francja (7600 pojazdów – wzrost o 86,5%) %), Austria (5400 samochodów – wzrost o 157,6%) i Szwajcaria (5000 pojazdów – wzrost o 38,3%). Na rynkach światowych marka odnotowała ogromny wzrost sprzedaży w Meksyku, dostarczając tam 4300 pojazdów, czyli o 120,0% więcej niż w ubiegłym roku. Drugim rynkiem jest Turcja, gdzie sprzedano 2800 samochodów marki CUPRA, o 879,6% więcej w porównaniu do zeszłego roku. Na trzecim miejscu jest Izrael z 2700 sprzedanymi pojazdami, co stanowi wzrost względem 2021 r. o 138,8%.

Rok 2022 zapisze się w historii marki SEAT pod względem sprzedaży milionowego SUV-a oraz zwiększonego zainteresowania pojazdami z tego segmentu. Do klientów w 2022 roku dostarczono łącznie 232 700 samochodów SEAT-a, o 40,5% mniej w stosunku do 2021 roku. Najlepiej sprzedającym się modelem marki wciąż pozostaje SEAT Arona, ze sprzedażą na poziomie 71 000 egzemplarzy, co stanowi spadek o 33,5% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Na drugim miejscu jest SEAT Ibiza, z 51 300 dostarczonymi samochodami (spadek o 46,4%), a na trzecim SEAT Leon (41 500 sprzedanych pojazdów, o 47,3% mniej względem 2021 r.). Najwięcej modeli marki SEAT sprzedano w Hiszpanii (49 200 samochodów – spadek o 30,4%), Niemczech (46 900 pojazdów – spadek o 36%), Wielkiej Brytanii (22 200 samochodów – spadek o 48,4%), Włoszech (13 900 samochodów – spadek o 35,2%) oraz Francji (13 900 pojazdów – spadek o 48,8%).

– Popyt zarówno na pojazdy SEAT-a, jak i CUPRY pozostaje na bardzo wysokim poziomie, a liczba zamówień na modele obu marek jest rekordowa. Nasza siła tkwi w atrakcyjności proponowanych modeli oraz szerokiej ofercie dla klientów – od najbardziej wydajnych tradycyjnych silników spalinowych po pojazdy w pełni elektryczne – stwierdził Kai Vogler, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w SEAT S.A.

Globalna produkcja firmy utrzymała się na podobnym poziomie jak w zeszłym roku. Wyprodukowano 478 954 samochody, co oznacza spadek o 1,1% w porównaniu z rokiem poprzednim (484 046 pojazdów). Produkcja w zakładzie w Martorell spadła o 4,8% do 366 764 pojazdów z powodu niedoborów zaopatrzeniowych.

2023 – rok spełniania marzeń

Rok 2023 będzie przełomowy dla firmy SEAT S.A. Na rynku pojawi się seryjna wersja modelu CUPRA Tavascan, pierwszego w pełni elektrycznego sportowego SUV-a tej marki. CUPRA rozszerzy również swoją ofertę, wprowadzając do swojej gamy nowe wersje silnikowe pojazdów.

Marka SEAT stawia przede wszystkim na mikromobilność. Swoją premierę będą mieć dwa nowe skutery elektryczne: SEAT MÓ 125 Performance i najnowsza wersja SEAT-a MÓ 50. W tym roku hiszpańska firma będzie również obchodzić 30-lecie swojej fabryki w Martorell. Z tej okazji zapowiada pełną elektryfikację gamy modelowej.

– Obecnie jedyną pewną rzeczą jest to, że nic nie jest pewne. Stawiając na pierwszym miejscu na rozwój marki CUPRA i elektryfikację firmy SEAT S.A., jesteśmy w pełni zdeterminowani, by stawić czoła czekającym wyzwaniom i przekuć je w szanse i możliwości dla obu hiszpańskich marek – podsumował Wayne Griffiths, odnosząc się do prognozowanej sytuacji zaopatrzeniowej w 2023 roku.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Trochę ciekawostek

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Lamborghini pobija kolejny rekord sprzedażowy
Next post JAK ODNIEŚĆ SUKCES W BRANŻY FLOTOWEJ?